حبیب پیمان

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های شخص صاحب وبلاگ می باشد!

حبیب پیمان

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های شخص صاحب وبلاگ می باشد!

اندیشه های جامعه ساز

کوتاه ترین فرصتی را که می یابیم، به خانه دوست عزیزما جاوید جلال زاده در شهر «مالمو» ی سویدن جان خود را می رسانیم. این بازدیدها برای جانبین ما خیلی لذت بخش است زیرا، خانمم معصومه با فاطمه جان خانم جاوید جان، میچد دخترم با نورین و ماهین جان دختران جاوید و من با خود جاوید جان «شیربز» بازی می کنیم، می خندیم، بحث می کنیم و خلاصه در کنار هم فوق العاده خوش هستیم. اتفاقاً همین امروز که شنبه است، باز به خانه جاوید جان هستیم. بهرحال...

 

ساعت 3، زمانی که جاوید جان بیرون رفته بود برای خرید نان خشک، در یاهو میسنجر آنلاین شدم و دیدم آقای ورسی نیز آنلاین است. خواستم منباب ادای احترام، سلامی به آقای ورسی بدهم تا یک احوال پرسی هم شود. آقای ورسی مرا از یکساله شدن وبلاگ «سخن» مطلع ساخت که با تاسف بی خبر بودم. بی خبری ام ریشه در تنبلی ام دارد و خوب است اینجا اقرار کنم چون اعتراف عدم تحرک، خود یک تحرک است و یا به عبارت وطنی، نامردی را اقرار کردن ـ کلان مردی است...

 

خلاصه کلام رفتم و نوشته های آقای ورسی را که در ارتباط به یکساله شدن وبلاگ «سخن» و به ویژه وبلاگ نویسی نوشته، خواندم که در ضمن از این حقیر پقیر نیز تشکری کرده است که به باز کردن وبلاگ کمک کرده بودم گویا. هرچند نوشته های آقای ورسی و انسان های مانند ایشان، از نوشته های ساده و عادی نیست، یعنی بعد از خواندن آن نوشته ها نمیشه تغییری در اذهان وارد نگردد و طبیعتاً خواندن آن برای من هم دل و دماغ دیگری بخشید تا بیایم و چند جمله ای بنویسم تا بدین سان از آقای ورسی مجدداً تشکر کرده باشم، اما مهمتر از آن اینکه خواستم بیایم و به همان اصطلاح وطنی بگویم که: آقای ورسی...؟ قابل تشکر نیست..!

 

اعتقاد من به حیث یک انسان عصر خودم این است که انسان گاهی خواسته و گاهی هم نخواسته، گاهی پلان شده و گاهی هم پلان نشده به دنیا آورده می شود که این مسله بر می گردد به والدین و یا آن جفتی که تولید نسل می کند. در این روند، جالب توجه این است که خود تازه وارد نه از خواستن چیزی را می داند و نه هم از نخواستن ـ اما زمانیکه پا به عرصه حیات می گذارد، چند چیز بصورت اتومات متوجه او گردیده و از وظایف او شمرده می شود که از جمله عضویت در جامعه است. عضویت در جامعه بدین مهفوم که انسان وقتی به دنیا می آید، بصورت اتومات عضو جامعه و محیطی می گردد که در آن نفس می کشد و می زیید. وقتی انسان عضو یک جامعه، یک سازمان و یا یک تشکیلات می گردد، مسلماً یک سلسله وظایفی وظیفه او می گردد که باید بداند و به آن رسیدگی کند. اینکه شخص تا چه حد توانسته مسؤلیت اش را درک کند و وظیفه اش را انجام دهد، ارتباط می گیرد به شناخت شخص از خود شخص. ادامه این موضوع به یک بحث گسترده نیاز دارد و حالا ازش می گذریم.

 

من، که عضوی از اعضای جامعه ی خود هستم، همیشه آرزو داشته ام که تحرک داشته باشم، فعال باشم و بجنبم و... اما این را هیچ وقت از نظر دور نداشته ام و از خود همیشه پرسیده ام که کدام یک از دو چیز در من برای جامعه ای که من به آن مربوط هستم، مفیدتر است، تحرکم و یا عدم آن... چون این مسله در سبک زندگی ما خیلی تاثیر دارد و مهم است که انسان قبل از هرچیزی، خود و حرکت خود را نقد کند و خوب بداند که کی است و چه می کند. بنا براین، کوشیده ام هیچ وقت پا فراتر از چارچوبه ای که فکر می کنم جنبیدن در آن از توانم نیست، ننهم. ما و شما شاهد تحرکات و جنبش های در جامعه خود بوده و هستیم که متاسفانه ضرر آن بیشتر از نفع آن بوده است ـ یعنی افراد و اشخاصی هستند که به سمت منفی، اما به اعتقاد خود شان مثبت، آنقدر تیز می شوند که تیزتر از دم چاقو که هر حرکت شان جریحه ای را در پیکر انسان وارد می کنند. اما برعکس، افراد و اشخاصی را هم خوشبختانه داریم که اساساً سرمایه ها و اندوخته های معنوی و فرهنگی ما هستند و کسانی هستند که قادر اند یک نسلی را تربیه سالم کنند اما روی دلایلی کنار رانده می شوند و در نهایت زیستن در دنیای سکوت را انتخاب می کنند ـ چون وقتی به وضعیت دقت می کنند، ترجیح می دهند خود را کنار بکشند و سکوت کنند.

 

من از 4 سال پیش تا سال گذشته شناختی را که از آقای ورسی داشتم، فکر کردم حیف است که اگر از اندوخته های ایشان استفاده نشود. از اینرو بود که سال گذشته جسارت کردم و محترم آقای ورسی را که یکی از سرمایه های فرهنگی ما است، وادار کردم تا از افکار و اندیشه ها و تجربیات خود ما را مستفید گرداند و بیش از این خاموش نباشد. آقای ورسی افتخار بخشید و این پیشنهاد را پذیرفت. من بحیث یک عضو از جامعه، از آقای ورسی صمیمانه تشکر می کنم که در طول سالی که گذشت، با انتشار بیش از 50 نوشته معقول و جامعه سازش، ثابت کرد که مسؤلیت اجتماعی اش را در قبال جامعه خود درک کرده و وظیفه اش را بصورت خیلی شایسته اش انجام داده است.

 

در اخیر یک نکته را عرض می کنم اینگونه که ما نسل حاضر زمانی متوجه خلای این دوستان در جامعه خود می شویم که دیگر آنها را نداشته باشیم. بناً خوب است از آنها تا که هستند، استفاده و قدر کنیم و از خود نیز چیزی را برای نسل های بعد از خود بجا بگذاریم. وقت و افراد را شناختن و قدر کردن بیانگر ذکاوت و تیز هوشی ما است..!

 

نظرات 29 + ارسال نظر
ح. ورسی یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:53 http://warasy.blogfa.com

پیمان عزیز سلام !
دیدی که من نیز مانند خودت اول نمره شدم. نوشته ء زیبایت را خواندم. در یک فرصت کوتاه قلمت چنان توانا بود که بدون کوچکترین فروگذاشت توانست یک صفحه ء قشنگ را رقم بزند. از نظر من پیمان همیشه تحرک داشته بلکه به حیث یک جوان آگاه حرکت را رنگ و جلوه ء تازه بخشیده است. چون صراحت و قاطعیت یکی از ممیزه های بسیار نیکوی است که در سرشت پیمان عجین میباشد. آن چیزی که متاسفانه به خاطر مصلحت جویی ها ی بیهوده در بسیاری ها غایب است. اما لطف که در حق من نمودید ، قطعاً سزاوار آن همه مهربانی نیستم و میگویند ابو سعید ابوالخیر را گفتند که تو ، هیچ ، هستی ، ابو سعید گفت من ، هیچ ، هم نیستم. به گفته ء آن بزرگوار ، من هیچ هم نیستم. بار دیگر تشکر از لطف صمیمانه شما دوست محترم وپر تحرک من.

من دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 18:20 http://www.jazeera.blogfa.com

سلام
مثل همیشه خوب بود به من هم سری بزن....

دوست چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 15:36

درود برتو پیمان گرامی! آری زاد بوم عزیز است به هر نوع که هست در سنگ شنده وتبقوس هم رفتم.امامعلو مات که در مورد سهراب کابلی برایم داده بودی بینهایت تشکر وممنونم . ناروی

فرشته چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 15:38

سلام سلام! آمدم و خواندم. خوشوقتم از اینکه با افکار و باور هایتان معرفی میشوم.

زکیه پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 12:07 http://www.sapida.blogfa.com

سلام...قلمی توانایی دارید..امیدوارم چون همیشه فعال و پرکار باشید..

رجبعلی محمودی جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 05:45 http://http://alimahmoudi.blogfa.com/

سلام دوست عزیز همیشه شاد باشید

عزیز نوری شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 09:29 http://k-resalat.blogfa.com

سلام
قلمی توانا و روان دارید.
همانطور که گفته ایدعضویت در هر جامعه ای در اختیار ما نیست اما به گمانم اینکه برزخمان را تشریح کنیم و از آن سخن بگوییم وظیفه ماست.
کمی در مورد برزخمان گفته ام در آسمان هشتم
سر بزنید خوشحال می شوم.
بدرود

یک افغانی یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 07:41

هاها بیشتر بخندید کیفتان کوک خوب از ان سر دنیا و در عیش و نوش برای ما خط مشی و اندیشه تولید میکنید

رضایی یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 09:28 http://www.salam2u.blogfa.com

سلام آقای پیمان!
امید که همیشه موفق باشید.
با مطلبی جدید در خدمت هستیم.

رضایی

رفیعی دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 09:27 http://mosafeer.blogfa.com

سلام
امیدوارم خوش وخوب باشی
لذت میبرم گاهی سری میزنم دراین وبلاگ

موج سوم سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 19:06 http://moje-sevom.blogfa.com/

دوست عزیز سلام
موج سوم با افتتاح دفتر در دنیای مجازی ، خبرهای از دنیایی خود دارد . البته باصرف چای شرینی و . . مجازی که قابل تبدیل به چای وشرینی واقعی نیز هم است . موفق باشی دوست عزیز

هزاره ها چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 00:24 http://www.hazarakulturhaus.blogfa.com/

دوازدهمین سالگرد شهادت منادی عدالت اجتماعی, اُسوۀ ایثار, مقاومت و شهامت استاد عبدالعلی مزاری و یاران صدیق اش را به ملّت قهرمان افغانستان تبریک و تسلیت عرض مینماییم.



بهمین مناسبت مجلس بزرگداشت و تجدید میثاق با آرمان های آن شهید بزرگوار با حضور دانشمندان و متفکران کشور در شهر (مونیخ آلمان) برگزار میگردد.



حضور شما خواهران و برادران محترم بر شکوه این مجلس می افزاید

مهتاب چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 07:52 http://www.danajan.blogfa.com

سلام
شما همان آقای حبیب خواننده معروف هستید
البته ببخشید که این طوری سوال می کنم

حفیظ الله شریعتی سحر چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:33 http://www.sahar420u.blogfa.com

سلام دوستان خوبم مطالب تان را خواندم زیبا و خواندنی است
به ماهم سر بزنید
پدرود تا سلام و درود دوباره ای

مهتاب پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 13:36 http://www.danajan.blogfa.com/

سلام آقای پیمان
ظاهرا اشتباه کردم، عذر خواهی مرا بپذیرید
اما از این که این تصادف باعث آشنایی با شما شد خوشحالم
گفته بودید اطلاعاتی در مورد خودمان بنویسم
هر نقطه ای از این دنیای پهناور را که تصور کنی گروهی از هم وطنان ما در آن جا زندگی می کنند ما هم در خارج از وطن امانزدیکترین موقعیت جغرافیایی به وطن در کشور ایران زندگی می کنیم

فیضی جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 16:53 http://faizy.persianblog.com

سلام - ببخشید، میچد به چه معنی است.

مهتاب شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 14:02 http://www.danajan.blogfa.com/

سلام مجدد
در مورد هنرمند محبوب داود سرخوش نوشته اید من هم از طرفداران ایشان هستم
البته کنسرتی که در اسلو داشتند را هنوز نتوانستم فیلمش را بدست بیاورم اگر امکان دارد برایم میل کنید
راستی من آدرس شما را در وبلاگ دانا جان لینک کرده ام شما هم اگر قابل دانستید دانایی ما را در جمع دوستان خود اضافه کنید

جانان شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 23:00 http://janaan.persianblog.com

سلام دو ست مهربان . سایت شما خیلی زیبا شده .. مو فقیت بیشتر آرزو میکنم . سپاس

باچه آزره یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 06:20 http://www.bacheazra.blogfa.com

حبیب جان کاکا سلام ما تقدیم تان باد
حتم دارم حتما در مسافرت تشریف داری
دوازدهمین سالروز شهادت ؛ سالار . رهبر و پشوای شهید مزاری بزرگ(ع) را به شما و همه هموطنان تسلیت عرض میدارم .
شعری دارم بهمین مناسبت

عزیز نوری یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 06:41 http://k-resalat.blogfa.com

سلام بر دوست گرامی حبیب پیمان
گرچه فقرمان بسیار است ولی در هنر بسیار فقیریم.
کمی در مورد فقر هنر گفته ام در آسمان هشتم.
نگاه بیندازید خوشحال می شوم
موفق باشید

قیس یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 23:10 http://www.qais123.blogfa.com

سلام دوست . بیا که در مورد طالبان نیکتای دار بروزم .

مهتاب دوشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 05:59 http://www.danajan.blogfa.com/

سلام
از این که وبلاگ دخترک من را هم لینک کرده اید تشکر
اما آقای پیمان ما اگر نسل بعد را بسازیم و مردان و زنانی برای کشور تربیت کنیم که بتوانند آینده ساز باشند نمی توانیم اعتقادات و باور هایمان را نادیده بگیریم
به علاوه اعتقادات هر فرد حتی اگر جنبه عمومی و فراگیر نداشته باشد لا اقل برای خودش محترم و ارزشمند است

موج سوم دوشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:46

دوست عزیز جناب آقای پیمان سلام از مطالب تان استفاده می کنم وهمچنین از آشنای باشما هم خوش وقتم . موج سوم هفتمین جلسه آموزشی خود را به منظور کاملتر شدن و استفاده هرچه بهتر از آن به معرض نمایش گذاشته و آماده پیشنهاد و انتقاد سازنده شما عزیزان می باشد .
ضمنا اگر نظر خاص و صحبت دوستانه و یا کدام پیشنهادی و یا همکاری متقابل طرح و نظری دارید حتما این کار را در دفتر مهمان خانه موج سوم انجام دهید . این را حتما هم میدانید که از خیلی مدت موج سوم شما به عنوان یکی از دوستان خود انتخاب کرده و میزبان شما می باشد . به امید همکاری هایی بیشتر . موفق باشی دوست عزیز

زینب دوشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 23:26 http://sainab .blogfa. com

موفق باشید.

جانان سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 21:52 http://janaan.persianblog.com

سلام به شما ... ( کشتار گاه قصابان ارو پا یی کشو ر های آسیای) باز هم حاضرم .. مو فق باشید

کمال کابلی سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 23:04 http://kamalkabuli.blogfa.com

سلام حبیب جان پیمان .
شهر مالمو که میروی یک کمی بالاتر برو، پیش جناب سعیدی . من یک پسر نوجوان دارم ، اجمل جان . چندی قبل رفت جرمنی ، بلغاریا و سویدن نزد یک دوست . یک شب هم مهمان شریف سعیدی بود و « ماه هزار پاره » را تحفه آورد . در باز گشت از دنمارک با موتر سرویس عبور کرد . درایور راه را اشتباهی رفت 300 کیلومتر . تیلفون کرد ، گفتم به حبیب پیمان زنگ بزن که راننده را ادب کند . دیدم تیلفون ترا ندارم . اجمل جان برگشت با کشتی به جرمنی و دوهفته بعد آمد به کانادا . از سفر های مناطق سرد بگذر و یک بار بیا اینطرف ها . برای آغای ورسی سلام برسان . از ما که قهر کردی مگر ؟
منظور کسب احوال و سلام و عرض ادب بود . فقط همین و بس .
بروزم .
با محبت .

کابل چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 07:44 http://www.kabul.parsibox.com

دوست عزیز سلام،
وبلاگ زیبایی دارید. من هم در همین اواخر به کلبه وبلاگ ها پیوسته ام. ممنون می شوم اگر از آن دیدن نمایید و نظر تان را ارائه نمایید. عنوان آن را از یکی از شعرهای شاندورپتوفی گرفته ام: عشق و آزادی! آدرس آن به شکل ذیل است:
www.kabul.parsibox.com

کمال کابلی چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 16:57 http://kamalkabuli.blogfa.com

سلامی دوباره .
از حضور و پیامت ممنونم . شاید هم سن باشیم با تفاوت یکی دو سال . لاکن مرا پیش در حلقه ازدواج انداختند و ترا پس . تو دو فرزند داری ، من یکی . پس من جوانم آخر . درین جا بچه ها نیز سفر میکنند . اگر سویدن رفتم در بازگشت برایت تیلفون میکنم و باهم یک چای سبز میزنیم و قصه های تلخ زادگاه مان را برایت باز گو خواهم کرد . از محبتت ممنونم .
روزگارت پر مهر باد .
راستی گفتی بوش پسر خاله آن مرحوم است . اگر نعیم بشنود مانند من منظر فحش هایش باش . اون با معرفت خیلی تاریک است . اهد قومی انهم لایعلمون .

نوید پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 05:49 http://kelkin.blogfa.com

وبلاگ شما لیک شده اگر موافق باشید لینک های زیر در وب تان قرار دهید


http://n-farda.mihanblog.com/
نوید فردا


http://kelkin.blogfa.com/

کلکین انتظار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد